Календарно-тематичне планування уроків зарубіжної літератури для 9 класу
Календарне планування
уроків зарубіжної літератури для 9 класу
№
з/п
|
Дата
|
Зміст навчального матеріалу
|
Теорія літератури
|
Примітки
|
|
|
Вступ
|
|
|
1
|
|
Роди і жанри літератури. Літературні жанри і стилі. Перехідні явища в
літературі. Жанри і стилі як органічні елементи культури. Загальне і
національне в структурі жанрів і стилів.
|
Жанр,
стиль
|
|
2
|
|
Жанрово-стильові тенденції в українській та зарубіжних літературах на
етапах літературного процесу. Специфіка жанрів у різних національних
літературах (оповідання, роман, сонет та ін.). Розмаїття індивідуальних
стилів митців.
|
|
|
|
|
Тема.
Просвітництво
|
|
|
3
|
|
Історичні умови та провідні ідеї Просвітництва. Вплив філософії на
літературу й культуру доби. Художні напрями (просвітницький класицизм,
просвітницький реалізм, сентименталізм).
|
|
|
4
|
|
Джонатан Свіфт (1667–1745). «Мандри Лемюеля Гуллівера»
(1 частина). Історія написання твору.
Просвітницькі ідеї у творі.
|
Роман,
композиція
|
|
5
|
|
Образ Гуллівера як втілення концепції нової людини.
Жанрова своєрідність роману (поєднання реалістичних елементів і соціальної
фантастики). Засоби комічного (гумор, іронія,
сатира, сарказм). Езопова мова.
|
|
|
6
|
|
Йоганн Вольфганг Ґете (1749–1832). Поезії «Вільшаний
король», «Травнева пісня». Роль Й. В. Ґете в історії Просвітництва. Нове
розуміння природи у ліриці Й. В. Ґете. Міфологічний
зміст образів вірша «Вільшаний король».
|
Міф
|
|
7
|
|
Ідея кохання й щастя у «Травневій пісні», ознаки фольклору.
|
|
|
8
|
|
Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (1759–1805). «До радості». Просвітницька
ідея об’єднання людства в оді «До радості» Ф. Шиллера.
|
Ода
|
Вивчити напам’ять
«До радості»
|
9
|
|
Оптимістичний пафос твору, який став гімном Євросоюзу.
|
|
|
10
|
|
Контрольна робота з теми
«Просвітництво» (тести).
|
|
|
11
|
|
Позакласне читання Е. По «Ельдорадо»
|
|
|
|
|
Тема.
Романтизм
|
|
|
12
|
|
Історичні, естетичні, філософські чинники розвитку романтизму. Основні
ознаки романтизму як напряму в літературі й мистецтві. Романтизм у різних
країнах.
|
|
|
13
|
|
Генріх Гейне (1797–1856). «Книга пісень» («На півночі кедр одино-кий…»,
«Не знаю, що стало зо мною…», «Коли розлучаються двоє…»).
|
|
Вивчити напам’ять «Не знаю, що стало зо мною»
|
14
|
|
Специфіка німецького романтизму і творчість Г. Гейне. «Книга пісень»:
особливості композиції збірки, образ ліричного героя, фольклорні елементи
(образи, мотиви, символи, жанрові ознаки пісні та ін.). Утілення високого
почуття кохання у віршах митця. Особливості
поетичної мови творів.
|
|
|
15
|
|
Розвиток мовлення (письмово). Аналіз
ліричного твору.
|
|
|
16
|
|
Джордж Ноел Гордон Байрон (1788–1824). «Хотів би жити знов у горах…», «Мій
дух як ніч…». Поема «Мазепа». Вплив творчості Дж. Байрона на розвиток
романтизму в Європі. Проти-ставлення мрії і дійсності у ліриці поета.
Фольклорні та біблійні мотиви у віршах Дж. Байрона.
|
|
|
17
|
|
Українська тема в поемі «Мазепа». Специфіка зображення образу гетьмана у
творі (монолог героя, романтичний пейзаж як засіб увиразнення образу,
динаміка образу та ін.).
|
Поема
|
|
18
|
|
Контрольна робота з теми «Романтизм» (тести).
|
|
|
|
|
Тема. Взаємодія романтизму й реалізму
|
|
|
19
|
|
Олександр Сергійович Пушкін (1799–1837). Лірика («До А. П. Керн» («Я
пам’ятаю мить чудову…»), «Я вас кохав…», «Я пам’ятник собі поставив
незотлінний…»). «Євгеній Онєгін». Значення творчості О. С. Пушкіна для
розвитку російської та світової літератури. Провідні мотиви його лірики. Тема
кохання і призначення мистецтва у віршах митця.
|
|
Вивчити напам’ять (1 вірш Пушкіна за вибором)
|
20
|
|
Взаємодія романтизму і реалізму в романі О. С. Пушкіна «Євгеній Онєгін».
Реалістичне висвітлення романтичних тем (кохання, відчуження особистості,
життя і смерті, розладу мрії та дійсності тощо) і образів (Онєгін — Тетяна,
Ленський — Ольга).
|
Роман (роман у віршах), віршовий розмір. Строфа (онєгінська).
|
|
21
|
|
Традиції світової літератури і культури у творі (вплив Дж. Байрона та
ін.). Дзеркальна композиція (лист Тетяни — відповідь Онєгіна — дуель — лист
Онєгіна — відповідь Тетяни). Зображення різних сфер життя (історії і
сучасності, столиці і провінції, народних звичаїв і кола культурних інтересів
суспільства тощо).
|
|
|
22
|
|
Художнє новаторство О. С. Пушкіна (у жанрі, мові, авторській позиції,
підході до зображення дійсності).
|
|
|
23
|
|
Позакласне читання. О.С. Пушкін «Маленькі трагедії»
|
|
|
24
|
|
Розвиток мовлення (усно). Характеристика героїв роману «Євгеній
Онєгін»
|
|
|
25
|
|
Михайло Юрійович Лермонтов (1814–1841). Лірика
(«Сосна», «І нудно і сумно…», «На дорогу йду я в самотині…»). «Герой нашого
часу». Мотиви світової скорботи у ліриці М. Ю. Лермонтова.
Зв’язок творчості митця із традиціями європейського романтизму (Дж. Байрона,
Г. Гейне та ін.).
|
|
Вивчити напам’ять «На дорогу йду я
в самотині»
|
26
|
|
Особливості розвитку сюжету й
композиції в романі «Герой нашого часу». Зв’язок твору з історичною та
духовною атмосферою доби.
|
Філософсько-психологічний роман
|
|
27
|
|
Складність образу Печоріна, його духовна трагедія. Новаторство М. Ю.
Лермонтова в жанрі роману.
|
|
|
28
|
|
Порівняння образів Євгенія Онєгіна і Печоріна. Тема «пам’ятника» у
творчості Горація, О. С. Пушкіна. Порівняння оригіналів, художніх перекладів,
переспівів.
|
|
|
29
|
|
Контрольна робота з теми
«Взаємодія романтизму і реалізму» (твір).
|
|
|
30
|
|
Підсумки. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за семестр.
|
|
|
|
|
Тема.
Реалізм
|
|
|
31
|
|
Поняття про реалізм та історія його формування. Характерні ознаки
реалізму як літературного напряму (зв’язок із дійсністю, аналітизм, типовість
образів і ситуацій, розкриття впливу соціального середовища на людину,
критичний пафос, дослідження життя суспільства, психологізм та ін.).
|
|
|
32
|
|
Взаємодія реалізму з іншими напрямами XIX ст. (романтизмом, натуралізмом).
|
|
|
33
|
|
Оноре де Бальзак (1799–1850). «Гобсек». Основні віхи творчості та
особливості світогляду письменника. «Людська комедія»: історія написання,
художня структура, тематика і проблематика, образи.
|
|
|
34
|
|
Повість «Гобсек» у структурі «Людської комедії». Сюжетно-композиційні
особливості твору («розповідь у розповіді»).
|
Повість (соціально-психологічна, соціально-побутова,
філософська), інтер'єр
|
|
35
|
|
Багатогранність образу Гобсека (як соціального типу доби, як філософа та
ін.), засоби його створення (портрет, психологічна деталь, монолог, вчинки,
філософське ставлення до життя та ін.).
|
Образ
(типовий)
|
|
36
|
|
Микола Васильович Гоголь (1809–1852). Петербурзький етап життя і
творчості письменника.
|
|
|
37
|
|
«Ревізор». Творча історія п’єси. Образи чиновників. Образ Хлєстакова та
його динаміка. Засоби комічного у творі. Специфіка художнього конфлікту й
жанру п’єси.
|
|
|
38
|
|
«Шинель». Цикл петербурзьких повістей: основні теми та
проблеми.Побутовий,психологічний і філософський плани повісті «Шинель».
|
|
|
39
|
|
Особливості сюжету й композиції. Образ Башмачкіна та засоби його
створення. Образ столиці (як чужого й ворожого для людини простору).
|
Оповідання
|
|
40
|
|
Трактування фіналу, значення елементів фантастики в реалістичному творі.
Тема «маленької людини».
|
Психологізм
|
|
41
|
|
Розвиток мовлення
(усно). Образи «маленьких людей» у російській літературі
першої половини ХІХ століття. (Максима Максимовича та Акакія Акакійовича)
|
Художня
деталь
|
|
42
|
|
Контрольна робота з теми «Реалізм»
(твір).
|
|
|
|
|
Тема. Нові тенденції у драматургії кінця ХІХ- початку
ХХ ст.
|
|
|
43
|
|
Загальна характеристика
драматургії кінця XIX – початку XX ст. )
|
«Нова драма», ібсенізм.
|
|
44
|
|
Генрік Ібсен (1828–1906). «Ляльковий дім». Роль Г. Ібсена в розвитку
світової драматургії, його новаторство. «Ляльковий дім» як
соціально-психологічна драма.
|
|
|
45
|
|
Особливості драматичного конфлікту та розвиток сценічної дії (зовнішньої
і внутрішньої). Композиція п’єси. Образна система. Підтекст. Символіка.
Відкритість фіналу.
|
|
|
46
|
|
Бернард Шоу (1856–1950). «Пігмаліон». Особливості світогляду Б. Шоу.
Специфіка втілення античного міфу в п’єсі «Пігмаліон».
|
|
|
47
|
|
Динаміка образу Елайзи Дулітл. Ідеї «одухотворення» людини й життя
засобами мистецтва, збереження національної культури, розвитку мови.
|
|
|
48
|
|
Українські перекладачі творів зарубіжної літератури кінця XIX–початку XX
ст. Порівняння особливостей «старої» та «нової драми», образів персонажів.
|
|
|
49
|
|
Позакласне читання О. С. Грибоєдов
«Лихо з розуму».
|
|
|
50
|
|
Контрольна робота з теми «Нові
тенденції у драматургії кінця XIX–початку XX ст» (тести).
|
|
|
|
|
Тема. Література XX–XXI ст. Життя, історія, культура
|
|
|
51
|
|
Шолом-Алейхем (1859–1916). «Тев’є-молочар». Тема історичного зламу, який
пройшов крізь долю людини і народу на межі XIX–XX ст.
|
Класична
і масова література”
|
|
52
|
|
Образна система твору. Філософські проблеми. Народний гумор. Сучасні
інтерпретації твору в театрі, кіно та інших видах мистецтва.
|
Художність
|
|
53
|
|
Михайло Опанасович Булгаков. (1891–1940). «Собаче серце». Українські
сторінки життя і творчості М. О. Булгакова. М. О. Булгаков і влада, трагедія
митця.
|
|
|
54
|
|
«Собаче серце» як метафора соціальних експериментів революційної доби.
|
|
|
55
|
|
Конфлікт натовпу, масової свідомості та інтелекту, культури.
Персонажі-«двійники» (Шаріков — Швондер).
|
|
|
56
|
|
Розвиток мовлення (письмово) Рецензія.
|
Рецензія
|
|
57
|
|
Рей Дуглас Бредбері (1920–2012). «451° за Фаренгейтом». Тривога за
майбутнє суспільства в романі-антиутопії «451° за Фаренгейтом».
|
|
|
58
|
|
Тема знецінення культури. Провідні мотиви твору – книги (читання),
пожежі, тотального контролю, інакомислення тощо.
|
|
|
59
|
|
Натовп і влада. Важке прозріння особистості в тоталітарному суспільстві.
|
|
|
60
|
|
Гарпер Лі (1926–2016). «Убити пересмішника».
|
|
|
61
|
|
Проблема входження молоді в дорослий світ, зіткнення із жорстокістю.
Моральні ідеали у творі.
|
|
|
62
|
|
Ерік Вольф Сігел (1937–2010). «Історія одного кохання».
|
|
|
63
|
|
Розповідь про зворушливе і трагічне кохання студента, сина мільйонера, до
дочки бідного італійського емігранта. Проблеми життя і смерті, любові й
відданості у творі.
|
|
|
64
|
|
Позакласне читання О. Бальзак «Шагренева шкіра».
|
|
|
65
|
|
Контрольна робота з теми «Література XX–XXI ст. Життя, історія,
культура». Тести
|
|
|
66
|
|
Підсумки. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за семестр
|
|
|
67
|
|
Підсумки. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за семестр
|
|
|
0 коммент.