Календарне планування уроків зарубіжної літератури для 7 класу.
7 клас
№
з/п
|
Дата
|
Зміст навчального матеріалу
|
Теорія літератури
|
Примітки
|
|
|
Вступ
|
|
|
1.
|
|
Оригінал і переклад. Види перекладів, специфіка
художнього перекладу.
|
|
|
2.
|
|
Переклад і переспів. Основні принципи аналізу та
інтерпретації оригіналу й художнього перекладу. Переклад і переспів: схожість
і відмінність.
|
|
|
|
|
Билини і балади
|
|
|
3.
|
|
Билина як жанр давньоруської літератури. Поетичне
відображення історії Київської Русі в билинах. Основні цикли билин
(Київський, Новгородський).
|
Билина, гіпербола.
|
|
4.
|
|
«Ілля Муромець і Соловей-Розбійник». Робота з текстом.
Реальність (історія, побут і звичаї) і художня вигадка в билинах.
|
|
|
5.
|
|
Ідеал воїна-захисника в билині «Ілля Муромець і
Соловей-Розбійник». Утілення людських чеснот в образах героїв. Елементи фольклору. Характерні ознаки
балади.
Зображення героїв билин у мистецтві (живописі, музиці,
мультиплікації та ін.).
|
|
|
6.
|
|
Балада як жанр фольклору і літератури. Характерні
ознаки балади. Фольклорні балади. «Король Лір і його дочки». Моральний урок у
творі. Король Лір як вічний образ.
|
Балада
|
|
7.
|
|
«Як Робін Гуд став розбійником». Ідеї свободи і
служіння народові.
|
|
|
8.
|
|
Образ народного захисника Робіна Гуда.
|
|
|
9.
|
|
Літературні балади. Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер
(1759-1805). «Рукавичка». Випробування головного героя балади. Образ
справжнього лицаря, його мужність, відвага, людська гідність.
|
|
|
10.
|
|
Адам Міцкевич (1798 -1855). «Світязь». Утвердження
любові до батьківщини й героїзму в баладі А. Міцкевича. Символічні образи,
елементи фольклору у творі.
А. Міцкевич і Україна. Українські образи й мотиви в
баладі
А. Міцкевича «Світязь».
|
Символ
|
|
11.
|
|
Роберт Льюїс Стівенсон (1850 -1894). «Балада про
вересовий трунок». Основний конфлікт балади (батько і син — король, свобода —
рабство). Утвердження духовної сили піктів, їхнього героїзму в захисті
національних цінностей.
|
Конфлікт
|
|
12.
|
|
Розвиток мовлення (письмово). Різновиди художніх деталей у баладах.
|
|
|
13.
|
|
Позакласне читання. О. С. Пушкін. «Пісня про віщого Олега».
|
|
|
14.
|
|
Контрольна робота за розділами «Вступ», «Билини і балади» (тести).
|
|
|
|
|
Історичне минуле в
літературі
|
|
|
15.
|
|
Вальтер Скотт (1771–1832). «Айвенго». В. Скотт –
засновник історичного роману. Історія і художній вимисел у романі «Айвенго».
|
Поглиблення понять про роман (історичний роман).
|
|
16.
|
|
Утілення в образі
Айвенго кодексу лицаря,
художні засоби створення
образу. Образи Ровени і Ребекки.
|
|
|
17.
|
|
Зіткнення добра, краси й справедливості із жорстокістю
і підступністю. Образи Бріана де Буагильбера, принца Джона, Фрон де Бефа,
Моріса де Брасі.
|
Початкові поняття про художній час, художній простір.
|
|
18.
|
|
Історичний колорит та засоби
його створення. Динаміка сюжету і гумор.
|
|
|
19.
|
|
Розвиток мовлення (усно). Порівняння образів персонажів
|
|
|
20
|
|
Друга світова війна у європейській поезії.
К. І. Галчинський. «Лист із полону».
А.
Маргул-Шпербер «Про назву концтабору Бухенвальд».
Б. Ш. Окуджава. «До побачення, хлопчики…».
|
|
|
21.
|
|
Василь Володимирович Биков (1924–2003). «Альпійська
балада». Особливості сюжету і композиції повісті.
|
|
|
22.
|
|
Образи Івана Терешка і Джулії. Протиставлення сили
дружби й кохання світу насильства.
|
|
|
23.
|
|
Гуманістичний зміст повісті. Символічність назви твору,
риси жанру балади в ньому.
|
|
|
24.
|
|
Позакласне читання.
Б. Л. Васильєв «А зорі тут тихі».
|
|
|
25.
|
|
Контрольна робота за розділом «Історичне минуле в літературі» (тести).
|
|
|
|
|
Духовне
випробування людини
|
|
|
26.
|
|
Джеймс Олдрідж (нар. 1918). «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками й дітьми.
Символічність назви оповідання. Поглиблення понять про оповідання. Дж.
Олдрідж і Україна. Українські переклади творів митця.
|
Оповідання
|
|
27.
|
|
Образи Бена і Деві, художні засоби їхнього створення.
Віра у внутрішні можливості людини,
подолання нею життєвих випробувань, здатність до порозуміння.
Утвердження сімейних цінностей.
|
|
|
28.
|
|
Редьярд Кіплінг (1865–1936). «Балада про Схід і Захід».
«Якщо…». Протистояння і примирення Сходу й Заходу в «Баладі про Схід і Захід»
Р. Кіплінга. Антитези у творі.
|
Вірш
|
|
29.
|
|
Ідеї миру і дружби. Динаміка образів головних героїв
(Камаль, Полковничий син).
|
Поглиблення понять про баладу (літературну).
|
Вивчити напам’ять Кіплінг «Якщо…»
|
30.
|
|
Проблема духовного випробування людини та її моральної
стійкості у вірші Р. Кіплінга «Якщо…». Сюжет і композиція вірша. Художні
особливості твору, його провідна ідея (людина повинна залишатися собою у
різних життєвих випробуваннях, зберігати вірність моральним принципам).
|
|
|
31.
|
|
Контрольна робота з теми: «Духовне випробування людини» (твір).
|
|
|
32.
|
|
Підсумки. Узагальнення і систематизація навчального
матеріалу за семестр
|
|
|
|
|
Дружба і кохання
|
|
|
33.
|
|
Олександр Сергійович Пушкін (1799–1837).
«19 жовтня 1825 року». Дитинство і юність О. С. Пушкіна.
|
|
|
34.
|
|
Уславлення ліцейської дружби й вірності ідеалам у вірші
О. С. Пушкіна «19 жовтня 1825 року». Авторські спогади й
роздуми у творі.
|
Поглиблення понять про вірш, образ автора.
|
|
35.
|
|
Шолом-Алейхем «Пісня над піснями». Віхи життєвого і
творчого шляху письменника. Відображення у його творах культури та долі
єврейського народу.
|
|
|
36.
|
|
Тема кохання в повісті Шолом-Алейхема «Пісня над
піснями». Еволюція героїв (Шимек і Бузя) у часі. Біблійні мотиви в повісті.
Утвердження етичних цінностей.
|
|
|
37.
|
|
Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання.
Р. Бернс. «Любов». Г. Гейне. «Коли настав чудовий май…».
|
|
|
38.
|
|
К. М. Симонов. «Жди мене…» Поетизація високого почуття, розкриття його
сутності.
|
|
Вивчити напам’ять 1 вірш (на вибір)
|
39.
|
|
Позакласне
читання. Ж. Верн «Двадцять тисяч льє під водою».
|
|
|
40.
|
|
Контрольна робота за розділами «Дружба і
кохання» (тести).
|
|
|
|
|
Літературний детектив
|
|
|
41.
|
|
Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру.
Жанрове розмаїття детективів
|
Детектив, дедуктивний метод, інтрига.
|
|
42.
|
|
Едгар Аллан По (1809-1849). «Золотий жук».
Е. А. По – засновник жанру детективу у світовій літературі.
Захопливий сюжет повісті «Золотий жук».
|
|
|
43.
|
|
Особливості композиційної будови твору – «розповідь у
розповіді», її художнє значення (поєднання різних точок зору, створення
емоційної напруги, таємничої атмосфери та ін.).
Образи Вільяма Леграна, Джупітера, оповідача.
|
|
|
45.
|
|
Артур Конан Дойл (1859–1930). Оповідання про Шерлока
Холмса «Пістрява стрічка».А. Конан Дойл – відомий автор детективних циклів, популярність його героїв у різних країнах.
Особливості сюжету і композиції оповідань про Шерлока Холмса.
|
|
|
46.
|
|
Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання
сімейного конфлікту в оповіданні «Пістрява стрічка».Сутність «дедуктивного
методу» Шерлока Холмса, утвердження в його образі сили інтелекту і моральних
якостей. Доктор Ватсон як оповідач. Різні точки зору на події як художній
прийом створення атмосфери таємничості.
|
Оповідач і розповідач.
Початкове поняття про точку зору.
|
|
47.
|
|
Розвиток мовлення (письмово). Написання власного детективу.
|
|
|
48.
|
|
Контрольна робота за розділом
«Літературний детектив» (тести).
|
|
|
|
|
Світова
новела
|
|
|
49.
|
|
Новела як літературний жанр, її характерні ознаки,
різновиди.
О. Генрі (1862–1910). «Дари волхвів», «Останній
листок». О. Генрі – майстер новели.
|
|
|
50.
|
|
Моральні цінності в новелі «Дари волхвів». Біблійні
мотиви у творі, художні деталі.
|
Новела та її різновиди.
|
|
51.
|
|
Новела «Останній листок» – гімн людині, котра здатна
на самопожертву заради ближнього.
|
|
|
52.
|
|
Специфіка розкриття образу Бермана (непримітна
зовнішність, невдаха, найкращий «шедевр» митця).
|
|
|
53.
|
|
Специфіка розкриття образу Бермана (непримітна зовнішність,
невдаха, найкращий «шедевр» митця).
|
|
|
54.
|
|
Образи дівчат, їхня динаміка
(Сью, Джонсі). Особливості художньої мови новели, розповідач.
|
|
|
55.
|
|
Розвиток мовлення (усно). Твір-роздум «Чи здійснилася мрія старого Бермана?» (за
новелою О. Генрі «Останній листок».
|
|
|
56.
|
|
Герберт Джордж Уеллс (1866–1946). «Чарівна крамниця».
Видатний англійський фантаст Г. Дж. Уеллс. Точка зору дорослого і
дитини в новелі «Чарівна крамниця». Роль елементів фантастики.
|
|
|
57.
|
|
Рюноске Акутаґава (1892–1927). «Павутинка». Майстер
японської новели Р. Акутагава. Утілення ідеї про моральну справедливість у новелі
«Павутинка».
|
|
|
58.
|
|
Філософський зміст твору. Підтекст.Художні образи
новели (Будда, Кандата).
|
|
|
|
|
Сучасна література. Я і світ
|
|
|
59.
|
|
Айзек Азімов (1920-1992). «Фах». Роздуми про майбутнє
людини й людства.
|
|
|
60.
|
|
Образ Джорджа Плейтена. Проблема духовної реалізації
людини. Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному
світі.
|
|
|
61.
|
|
Утвердження сили людського інтелекту, самостійності
мислення, творчої уяви, моральних цінностей.
|
|
|
62.
|
|
Діана Вінн Джонс (1934-2011). «Мандрівний замок Хаула».
Поєднання елементів казки і детективу у творі.
|
|
|
63.
|
|
Образ Софі, світ її мрій, бажань, жахів. Значення
художнього прийому чаклунства у творі.
|
Поглиблення уявлень про категорію «художність» в оцінці
творів масового мистецтва.
|
|
64.
|
|
Корнелія Функе (нар. 1958). «Чорнильне серце». Тема
«оживлення» книги у творі. Образ Меґі – дівчинки, котра любить читати. Її пригоди й духовне
випробування. Поєднання уявного і реального світів.
|
Поглиблення понять про оповідача, розповідача роман,
повість, фентезі.
|
|
65.
|
|
Позакласне читання. Л. Є. Уліцька «Паперова перемога».
|
|
|
66.
|
|
Контрольна робота за розділами «Світова новела» та «Сучасна література»
(тести).
|
|
|
67.
|
|
Підсумки. Узагальнення і систематизація навчального
матеріалу за семестр
|
|
|
68.
|
|
Ознайомлення зі списком рекомендованої літератури на
8-й клас
|
|
|
69
|
|
Література на літо.
|
|
|
0 коммент.